Stillfoto fra John Davidsens film af aktionen
"Udsnit". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Foto: Museum Jorn
"Udsnit". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967 Foto: Museum Jorn
"Udsnit". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Foto: Museum Jorn
"Udsnit". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Foto: Museum Jorn
"Udsnit". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Fotograf ukendt
"Rumafgrænsninger". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Foto: Museum Jorn
"Rumafgrænsninger". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Foto: Museum Jorn
"Rumafgrænsninger". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Foto: Museum Jorn
"Rumafgrænsninger". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Fotograf ukendt
"Rumafgrænsninger". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Fotograf ukendt
"Rumafgrænsninger". Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for ung dansk kunst' i De studerende råds kælder, Charlottenborg, 1967. Fotograf ukendt
'Rumafgræsning, masse', gips, masonit, ståltråd, 22 x 31,5 x 22,5 cm, SMK – Statens Museum for Kunst. Foto: SMK – Statens Museum for Kunst
'Sagforhold. 1/2 skohæl', 1967, del af skohæl, træ, tekstil, 9,5 x 8 x 6 cm, SMK – Statens Museum for Kunst. Foto: SMK – Statens Museum for Kunst
Rekonstruktion af i fem parallelle zoner til udstillingen 'Ex-skolen – Eksperiment Kunst Skole 1961-69' på Jorn Museum, 2010. Foto: Lars Bay

Fra de Studerendes Råds lokaler

Aktion, Installation, Film /

Opbygger til udstillingen to forskellige rumlige miljøer. Det ene rum består af et antal "rumafgrænsninger" i form af trærammer med ståltrådsnet og to sortmalede masonitplader, der er hængt op i forskellige højder i forskellige vinkler i rummet: vandret, lodret og skråt. Det andet rum er opdelt i fem parallelle zoner ved hjælp af seks trærammer med trådnet, der er stillet lodret fra væg til væg.

Gennem fem dage i udstillingsperioden opholder Bjørn Nørgaard sig hver dag i en bestemt zone i rummet, der er inddelt af kvadratnet i forskellige zoner: Den første dag ligger han abstrakt i den yderste zone, mens han de efterfølgende dag foretager enkle justeringer i rummenes indhold: arrangerer objekter i nye konstellationer, tager billeder ned fra væggen og sætter andre op, tramper rundt på glasskårene og sorterer dem i bunker, sidder og læser i bladene.

Aktionen bliver optaget af John Davidsen på 8 mm film.

Citat Bjørn Nørgaard
... et trip hvor jeg opdeler rum, ved lodrette net jo længere ind i rummet des tættere net. hvert rum får sin vilkårligt valgte oplevelses karakter. hver dag foretager jeg undersøgelser i et rums karakter. et forsøg på at bestemme oplevelsesplanen. samtidig vil rummenes tidsmæssige relationer være forskellige en bestemmelse af at vi oplevelsesmæssigt bevæger os i forskellige tidsplaner selvom et sanseapparat kun kan befinde sig i et ad gangen må vi i bevidstheden have fastlagt de andre. den anden del af udstillingen består af dels objekter, der vilkårligt men objektivt tilrettelagt viser materiale og deres karakter (Louisiana) samt ting fuldstændigt vilkårligt sammensat uden system, sammenhobninger fa materiale formkarakterer og ting. samt en sammenkædning af disse to dele.

Datering
December 1967
Teknik
Super 8 mm, uden lyd, sort/hvid
Placering
De Studerendes Råds lokaler, Charlottenborg, København

© Photographs and videos may not be used for commercial purposes, unless you have a copyright license with Bjørn Nørgaard and the listed photographers