Princippet udvikles i 1967, og de skulpturelle eksperimenter bliver for første gang vist på 'Elevudstilling' på Düsseldorf Kunstakademi, Tyskland, 1967
Installationsfoto fra udstillingen 'Foreningen for Ung Dansk Kunst, 25 års jubilæumsudstilling' på Louisiana Museum of Modern Art, 1967. Objekterne, som bliver skabt til denne udstilling, bliver efterfølgende blevet vist på udstillingen 'Re-modelling the World' på SMK – Statens Museum for Kunst i 2010
Installationsfoto fra udstillingen 'Remodelling the World again again again' på CAFA Art Museum, 2014
Installationsfoto fra udstillingen 'Ich kenne kein Weekend. Archive and Collection René Block' på Berlinische Galerie – Landesmuseum für Moderne Kunst, 2015
Installationsfoto fra udstillingen 'Forvandlinger i gips' på KØS - Museum for kunst i det offentlige rum, 2018. Foto: KØS museum for kunst i det offentlige rum
Installationsfoto fra udstillingen 'Materia et Spiritus, Materia et Corpus, Materia et Frictio, Materia et Actio, Materia et Syntaksis' på Galleri Susanne Ottesen, 2020. Foto: Stine Heger
Installationsfoto fra udstillingen 'Bjørn Nørgaard' på Horsens Kunstmuseum, 2021. Foto: Horsens Kunstmuseum
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm. Bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm. Bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm. Bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Overhældning", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, privateje
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
"Rumafgrænsning, masse", ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
Ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
Ståltråd, pap, gips. 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
Ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
Ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
Ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
Ståltråd, pap, gips. 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
Ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret
Ståltråd, pap, gips, 8,5 x 28,5 x 15 cm, bortkommet eller destrueret

Sagforhold

Objekt /

Opfører i 1966 sine første såkaldte Skulpturelle demonstrationer, der er aktioner. Det samme begreb, skulpturelle demonstrationer, bliver brugt om de skulpturelle eksperimenter, serielle undersøgelser.

Foreløbigt opført i 1967 på Düsseldorf Kunstakademi og Louisiana Museum of Modern Art, i 2014 til udstillingen i Beijing og i 2015 i værkstedet i Berlin til udstillingen Ich kenne kein Weekend. Archive and Collection René Block. 

Notater om princippet
Jeg vælger en konkret formkarakter (kasse, cylinder, tetraede, etc.) og en ukonkret formkarakter.
1. Gips – konkret formkarakter, ståltråd – ukonkret karakter.
2. Ståltråd – konkret formkarakter, gips – ukonkret formkarakter.

  • En serie består af "overhældninger med gips": Jeg hælder gips i en beholder til det løber over (helst samtidig hele kanten rundt). Beholderen er cylindrisk eller kasseformet, formkarakteren eller gipsens struktur ændres efter højden jeg hælder fra, hvor hurtigt jeg hælder eller af gipsens konsistens: Let flydende, tyk, klumpet osv. Overhældning af materiale som papir, klæde, materialekarakteren bestemmer variationerne i overhældningens formkarakter.
  • En anden drejer sig om "rumafgrænsning, masse", hvor gipsmassen overskrider den faste forms afspærring indefra. Rumkarakterer som kan opleves som afgrænsninger, opmålinger, masse - fordeling. Afgrænsninger som jeg også bruger jeg også i mine aktioner, hvor de samtidig demonstrerer aktionsområder og opdelinger på andre oplevelsesplaner. 
  • I en tredje serie bliver forskellige forhold mellem ståltråd og gips opstillet, dels hvor stråltråden som en stærk men spinkel afgrænsning bøjes og formes, så den udgør en konkret minimal skulptur, dels hvor gipsen udgør en fast form, hvorfra ståltråden stikker op som bundter af afskårne længder. 

Princippet for overhældninger og rumafgrænsninger er, at enhver kan udføre ideen, en beholder og gips så hælder man. En beholder fyldes med gips, ståltråd klippes til og anbringes i gipsen, beholderen fjernes. Jeg behøver ikke at udføre det, det er et anonymt objekt uden personlig identitet, ren væren, det kan gentages i det uendelige.

Materiale
Gips, pap, blik, ståltråd, stof, papir, 27-30 dele

© Photographs and videos may not be used for commercial purposes, unless you have a copyright license with Bjørn Nørgaard and the listed photographers